Logopeda szkolny
mgr Izabela Szczech
Zadania logopedy szkolnego
1. Diagnoza
a) przeprowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy, w tym mowy głośnej i pisma uczniów:
- badania przesiewowe w klasach 0 – 3
- badania kontrolne w klasach starszych
b) diagnozowanie logopedyczne:
- badania indywidualne
- wywiady z rodzicami
- konsultacje u specjalistów
c) organizowanie pomocy logopedycznej.
2. Terapia
a) prowadzenie logo terapii indywidualnej i grupowej:
- usuwanie zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowych
- pomoc w przezwyciężaniu trudności związanych z mówieniem, rozumieniem, czytaniem i pisaniem
- stymulowanie procesu nabywania kompetencji i sprawności warunkujących prawidłowy przebieg komunikacji językowych
- prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę
b) organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu przy współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno – kompensacyjne.
3. Profilaktyka
a) podejmowanie działań profilaktycznych, zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowych oraz czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy:
- pogadanki dla rodziców
- zajęcia w grupach „0” dla rodziców i dzieci
- konsultacje logopedyczne
b) wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki:
- zapobieganie powstawaniu zaburzeń komunikacji językowych we współpracy z najbliższym środowiskiem ucznia
- przygotowanie uczniów do konkursów recytatorskich, współpraca z animatorami szkolnych kółek teatralnych
- szkolenia rady pedagogicznej (higiena i emisja głosu, poszerzanie wiedzy z zakresu wad wymowy)
c) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
Dni tygodnia | Godziny pracy |
Poniedziałek | 10.45 14.20 |
Wtorek | 8.55 – 13.30 |
Środa | 8.00 – 13.30 |
Czwartek | 10.45 – 13.30 |
Piątek | 8.00 – 8.45 11.45 – 12.30 |